Jonge reporters onderzoeken Texelse natuur
Internationaal educatief programma leert jongeren kritisch kijken en creatief communiceren.
Dit schooIjaar verkennen middelbare scholieren van OSG De Hogeberg de Texelse natuur op een bijzondere manier. Via het internationale programma Young Reporters for the Environment (YRE) gaan leerlingen op onderzoek uit in en rond Nationaal Park Duinen van Texel. Het programma moedigt jongeren aan om zich in te zetten voor het milieu door verschillende journalistieke producties. Lennard (14): 'We bedachten een stuk waarin mensen ook blauwtong kregen.'
Het doel is om bewustwording te creëren over biodiversiteit en natuur in de eigen omgeving en hen te leren op een creatieve en impactvolle manier te communiceren. Als ‘impactjournalist van de toekomst’ onderzoeken leerlingen een milieukwestie en maken een journalistieke uiting zoals een artikel, blog, film, fotografie of podcast. Als onderdeel van het programma gingen de derde- en vierdeklassers van de HAVO en het VWO vorige week op excursie in Nationaal Park Duinen van Texel. Deelnemer Lennard vertelt enthousiast (14): 'We gingen oefenen met het maken van een video over fake news. We bedachten een stuk waarin mensen ook blauwtong konden krijgen.'
De juiste balans vinden
Tijdens de excursie met coördinator Rodny Stolk doken zij in het thema ecosysteemherstel en kregen unieke inzichten in de natuur van hun eigen eiland. Rodny: "Ze zagen hoe een kerf wordt gegraven, hoorden verhalen over trekvogels en onderzochten het Texelse duin als ecosysteem. Ook gingen leerlingen in gesprek met Texelaars met verschillende visies op natuurbeheer en ecosysteemherstel. Zij ontdekten dat het kiezen van de juiste balans voor natuur ingewikkeld kan zijn, omdat natuurbeheer soms raakt aan culturele waarden.”
Kritisch leren nadenken
“Een goed voorbeeld hiervan is de Meierblis, het vreugdevuur waarmee Texelaars de overgang van de winter naar de zomer vieren. Als je kijkt naar de gevolgen voor de natuur, zijn er bezwaren, maar mensen hechten ook waarde aan de Texelse tradities.”, aldus Rodny. Leerlingen werden uitgenodigd om zelf kritisch na te denken. Wanneer geef je voorrang aan natuur, en wanneer aan cultuur of recreatie? Naast deze dilemma's kwamen ook succesverhalen van ecosystemen en het herstel hiervan aan bod.
Zelf op onderzoek uit
Nu kiezen leerlingen een onderwerp op het vlak van ecosysteemherstel en biodiversiteit uit dat hen heeft geïnspireerd. Na eigen onderzoek, workshops en interviews gaan ze aan de slag met creatieve producties zoals artikelen, podcasts, fotoreportages of video's. Ze presenteren hun werk op 7 maart 2025.
Kans op vermelding in Washington Post
De opdrachten worden beoordeeld door een jury met daarin JongTexel vertegenwoordiger Marit Bonne, Schoolhoofd Cynthia Hegeman, Nationaal Park coördinator Rodny Stolk, Communicatie & Educatie coördinator Sanne van Gammeren en wethouder Remko van der Belt. Uit alle inzendingen wordt per medium een landelijke winnaar gekozen. Deze winnaar dingt mee in de internationale wedstrijd. De winnaars daarvan worden vermeld in de Washington Post. Jilles (14) gaat aan de slag met een video over de Waddenzee: 'Dat is een belangrijk gebied voor vogels. En we moeten wel een heel goed onwerp hebben om te winnen en in de Washington Post te komen!'
Samenwerking Nationaal Park Duinen van Texel met Young Reporters for the Environment (YRE) en OSG de Hogeberg
Door middel van educatie ondersteunt Nationaal Park Duinen van Texel het natuurbehoud en de natuurgerichte recreatie in het park. De samenwerking met OSG De Hogeberg en YRE is niet alleen een leerzame ervaring voor de leerlingen, maar draagt ook bij aan bewustwording over de complexiteit en het belang van natuurherstel. Texel biedt daarmee een uniek podium voor toekomstige impactjournalisten om natuur en cultuur samen te brengen. In 44 landen zijn ook jonge reporters actief.